Kan ik je helpen?
In 1996 is Ben Marree begonnen met werken voor zijn vader Roel in de bouwmarkt. Nu vandaag de dag is Ben directeur van Marree Technische Groothandel. Hoe heeft hij deze weg afgelegd en wat zijn de hoogte- en dieptepunten geweest? Maar ook wat doet de directeur van Marree nu eigenlijk in een werkweek?
De weg van medewerker naar directeur
In 1996 is Ben officieel in dienst gegaan bij wat toen nog Marree Bouw en Techniek heette, als verkoopmedewerker. “Maar eigenlijk werkte ik er al jaren. Toen ik 5 jaar oud was, kreeg ik al een gulden om de hele zaak te vegen.” Samen met Wouter, die nu nog steeds bij Marree werkzaam is, ben ik begonnen als verkoopmedewerker. Tussendoor heeft Ben ook nog bij andere bedrijven gewerkt om daar eens te kijken hoe het er daaraan toeging. Maar kwam toch altijd weer terug bij Marree.
In 2001 kreeg Ben de vraag van zijn vader wat hij graag wilde gaan doen in de toekomst. Ben hoefde daar niet lang over na te denken en kort daarna heeft hij Marree Bouw en Techniek overgenomen. “Toen we in 2002 gingen verhuizen naar de Van Leeuwenhoekstraat zijn we best wel wat klanten verloren omdat de bouwmarkt wegviel. We hebben flink ons best moeten doen en het heeft een paar jaar geduurd voordat we weer een redelijk klantenbestand hadden opgebouwd.” In 2006 kwam het bedrijf in een sneltreinvaart en wisten de klanten Marree weer te vinden.
Doen wat je zegt
De kracht van Marree zit vooral in het stukje service en betrouwbaarheid. “Wat bij mij echt hoog in het vaandel staat, is het nakomen van afspraken”. Veel bedrijven zeggen natuurlijk dat ze service bieden, maar bij Marree is de klant echt koning en nee verkopen wordt bijna niet gedaan. Heeft Marree toch iets niet in het assortiment, dan kijken ze samen met de klant naar de beste oplossing. “Soms gaat er veel tijd in zitten, maar dan doen we het echt voor de klant”.
Automatiseren en innovatie
Hoe ziet de werkdag eruit van de directeur? “Nou elke dag is anders, ik kan eigenlijk niet werken volgens een planning.” De dag bestaat voornamelijk uit alle vragen beantwoorden van de medewerkers en stakeholders, onderhouden van het ERP-systeem, de webshop en het artikelbestand. Het automatiseren van processen en bezig zijn met innovatie vindt Ben dan ook erg leuk om te doen. “Achter de balie staan doe ik nog heel af en toe, maar dat komt alleen voor als ik even moet invallen. Leuk voor de afwisseling!”
Een goede werksfeer creëren
Ben vindt een goede werksfeer erg belangrijk en hij doet er ook veel aan om zijn medewerkers tevreden te houden. “Ik vind het gewoon belangrijk dat de mensen hier met een glimlach komen werken en vervolgens ook zo weer naar huis gaan eind van de dag”. Het was in het begin, toen Ben directeur werd, nog best lastig. “Je bent dan niet meer die collega, maar de directeur. Iedereen is toen meegegaan en heeft me altijd gesteund. Ik doe ook gewoon mee met het werk en voel me niet per se beter dan de rest. Dat zorgt wel voor meer binding”. En dat merk je ook goed als je hier bent en medewerkers blijven ook vervolgens voor een langere tijd werken. “En daar ben ik dan best wel trots op.” Aldus Ben.